vrijdag 16 oktober 2015

verduidelijking

Mijn vorige berichten waren misschien wat misterieus.
Daarom dus wat verduidelijking:
Een paar weken geleden werd ik benaderd door VZW Exchange.
Deze VZW is een ontwikkelingshulporganisatie. Ze helpen vooral Afrikaanse landen door westerse experts in verschillende branches te zenden naar de lokale bevolking.
Meer informatie vindt u uiteraard op hun website : www.exchangevzw.be

Ze vroegen me om in Sénégal de plaatselijke juweliers te gaan helpen om hun ambacht op te waarderen. Dit gedurende een tweetal weken.

Ik heb vrijwel onmiddellijk positief gereageerd op deze vraag. In het begin was de opdracht vrij onduidelijk, maar meer en meer details sijpelen stap voor stap binnen.

Ondertussen ligt de vertrekdatum  en terugkomst al vast. Mijn vliegtuigticket zal ik eerstdaags ontvangen. Ik vlieg waarschijnlijk op donderdag 5 november 2015 naar Dakar om op 6nov aan te komen in Kolda.
Op 17noveber zou ik terug thuis zijn.

In Kolda is er een overkoepelende organisatie, Chambre du Metiers, waarvan ik de opdracht nog moet krijgen. Ik heb twee contactpersonen. Een zekere Abdoulaya van chambre du metiers, en een Mohamed als plaatselijke gids.
Mohamed heb ik al gevonden op Facebook, en ook al een chat-gesprek mee gehad. De taak van Mohamed is om mij op te halen aan het vliegveld, een hotel en vervoer ter plaatse te zoeken.
Abdoulaya heb ik nog niet gesproken/gechat of gemaild. Hij moet mijn taakomschrijving uitwerken.

Ik verwacht/hoop dus nog vele antwoorden op nog vele vragen die ik nu nog heb.

Ik weet wel dat het gaat over 'finition'. Blijkbaar zijn plaatselijke juweliers niet of nauwelijks geschoold en maken ze allen hetzelfde qua model en materiaal. Ze hebben hun stiel geleerd van ouders of vorige generaties. Ze mikken wel op het toerisme.
Ik zal dus tips en tricks moeten aanleren over afwerking en verfijning. Ik heb ook al vernomen dat ik me zal moeten inleven in het ambacht aldaar, en dus niet werken met de materialen en gereedschappen die hier bij ons verkrijgbaar zijn. Uitdaging verzekerd dus!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten